سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سالمند از اینکه نزد جوان بنشیند و از او دانش آموزد، خجالت نکشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مازندران ، ایران ، خلیج فارس ، نفت ، هاشمی رفسنجانی ، هخامنشیان ، مسئولین ، کسروی ، داریوش ، امارات متحده عربی ، ساری ، ساسانیان ، صفوی ، اعراب ، فساد ، قاجار ، تاریخ ، تاریخ اسلام ، تاریخ ایران ، تاریخ مشروطه ، تنگه هرمز ، جزایرخلیج فارس ، جمهوری اسلامی ، جنگل خوران ، جنگلهای شمال ، حکومت مذهبی ، حکومت ملی ، خانمها ، تخریب محیط زیست ، تروریست ، تن فروشی ، تنب بزرگ ، تنب کوچک ، ایران باستان ، ایرانی ، باغداری ، ببرمازندران ، برنجهای آلوده ، بزگراه تهران-شمال ، بهشهر ، بی بی سی ، بیانی ، پول سیاه ، .معانی فارسی لغات عربی دبیرستان . ، آثار فرهنگی ، آذربایجان ، آهن ، ابو موسی ، احمدی نژاد ، ارگانهای دولتی ، اروندرود ، استرابن ، استعمار ، اسلام ، اسلام و ایران ، اشکانیان ، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، کارشناسی ارشد تاریخ ، کتیبه ی بیستون ، کرمان ، کروبی ، فوتبال ، اقتصاد ، صنعت چوب ، صیانت از جنگلها ، طبری ، عرب ، عربی ، علوم سیاسی ، فارسی ، فتنه ، فحشا ، فرح دیبا ، سنتو ، سیاست و اقتصاد ، سیاسی ، سیستمهای حکومتی ، شورش ، انتخابات ، انقلاب اسلامی ایران ، انقلاب سفید ، انگلیس ، اوباش و اراذل ، دانشگاه ، دختران ، دختران ایرانی ، دروغ ، دریای عمان ، دریای فارس ، دشمن ، رضایی ، زبان ، زبان فارسی ، زرین کوب ، زمین خواری ، سادات ، کشاورزی ، کشتی ، کشورهای عربی ، کمبریج ، کنکور ، کودتای 28مرداد ، گویش مازندرانی ، مادها ، مسلمان ، مصر ، مغول ، منابع ، منابع کارشناسی ارشد ، نظامی ، مازندرانی ، مازیار ، مالیات ، مرکبات ، هوتو ، یونان ، هخامنشی ، هاشمی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :51
کل بازدید :280158
تعداد کل یاداشته ها : 69
103/2/9
7:14 ع

...دراین کتیبه  ناخواسته توصیفاتی از ایلام به زبان اشور بانیپال امده است که در نوع خود جالب توجه است. او که بزرگترین شهر دنیای باستان –نینوا-مرکز حکومت اوست شوش پایتخت ایلامیان را شهری بزرگ و مقدس توصیف کرده و خزانه ی انان را پر از گنج بیان میکند.و به طلا و نقره هایی اشاره می کند که شاهان پیشین ایلام از سومر واکد به غنیمت برده اند .این مطلب خود بیانگر همپا بودن تمدن ایلام با کهن ترین تمدن های بشری در بین النهرین است به طوری که ایلامیها در طی چند هزار سال حضورشان در دنیای باستان بااولین ان تمدنها یعنی سومریا به عبارت درست تر شومرواخرینهای انان یعنی اشور و بابل همواره در تعامل  بوده اند. نکته ی مهم در مورد  تمدن ایلام و تمدنهای بین النهرین این است که پس از فرو پاشی ایلام حیات سیاسی بین النهرینی هاهم بیش از یک قرن و اندی بیشتر دوام نیاورد و با حمله ی قبایل ایرانی برای همیشه در تاریخ جهان خاموش شدند.

در جای دیگری از کتیبه ی اشور بانیپال در مورد گاوهای وحشتناکی صحبت می کند که در سردر معابد نصب شده بودند ویا بیشه های مقدس واسرار امیز ایلامیها که پای هیچ بیگانه ای به انجا نرسیده بود.ما نمی دانیم ان بیشه ها چه اسراری داشته اند اما می دانیم منظور وی از گاوهای وحشتناک همان تندیسها یی است که نمونه انها را در تخت جمشید نیز داریم که هخامنشیان ان را از نمونهای اشوری اقتباس کردند و چه بسا که اشوریها این هنر را از ایلامیها یاد گرفته باشند حال عجیب است که چرا اشور بانیپال به ان تندیس ها لقب وحشتنا ک داده است. شاید او می خواسته به نوعی ابهت ان تندیسها را برساند وبا کمی غلو قدرت خود را به رخ بکشد. اما انچه که مسلم است اینست که مطالب این کتیبه از زبان قدرتمندترین امپراتور ان دوران ودارنده ی بزرگترین کتابخانه ی جهان باستان بیان شده است.

                                                                                                                                   ادامه دارد.......

 


  
  

هما نطور که بیان شد تحولات تاریخی و باستان شناسی در ایران انگونه که باید بازتاب ندارد و این مسئله در دراز مدت ضایعات جبران ناپذیری را برتاریخ و فرهنگ کشور وارد خواهد کرد.در همین راستا قصد دارم در چند مقال به معرفی تمدن های باستانی ایران بپردازم.

برای این کار با توجه به ترتیب زمانی می بایست از تمدن جیرفت اغاز می کردم اما چون هنوز گزارشات کاملی از ان در دست ندارم  اجبارا از تمدن بزرگ ایلام شروع می کنم.

                             تمدن ایلام

تمدن بزرگ ایلام که در حدود هزاره سوم ق.م در منطقه ی خوزستان و فارس امروزی شکوفا شد بی گمان بزرگترین تمدنی است که در هزاره های قبل از میلاد در سرزمین ایران پا به عرصه تمدن های بشری گذاشت.ایلامیهاکه بیش از سه هزار سال همسایه ی شرقی تمدن های بین النهرین –سومریها –اکدیها-بابلیها و اشوریها بوده اند سهم به سزایی در رشد تمدنهای فوق و حتی تمدن بشری داشته وهمواره با بین النهرینیها در تعامل بوده اند.

برای اینکه عظمت تمدن ایلام برای خوانندگان گرامی بیشتر روشن شود متن کتیبه ی اشوربانیپال اخرین شاه مقتدر اشوریان را که در سا ل 646 ق.م شوش پایتخت ایلامیها را فتح کرد را در اینجا می اورم . اشور بانیپال در فتح نامه ی خود می گوید:

من  شوش شهر بزرگ ومقدس"جایگاه خدایان و محل اسرار انها را به خواست اشور و ایشتر فتح کردم.... در گنجهایش که در ان زرو سیم و مال فراوان بود گشودم ....تمامی طلا و نقره و ثروت سومرو اکد و کاردونیش (بابل) را که شاهان پیشین ایلام در ان گرد اورده بودند ....همه را به عنوان غنیمت جنگی به سرزمین اشور اوردم. من زیگورات شوش را که ازاجرهایی با سنگ لاجورد و لعاب داده شده بود...تزیینات بنا را که از مس صیقل یافته ساخته شده بود – من شکستم. شوشینک خدای اسرار امیز که در مکانهای اسرار امیز اقامت دارد و هیچ کس ندیده است که او چگونه خدایی میکند ......والهه های انهارا با زینت الاتشان ...به سرزمین اشور اوردم .پیکره ی گاوهای نر وحشتناکی را که زینت بخش در ها بود از جا کندم.معابد ایلام را با خاک یکسان کردم و خدایان والهه های انها را به باد یغما بردم. سپاهیان من به بیشه های مقدس انان که تا ان هنگام هیچ بیگانه ای از کنار انها عبور گذر نکرده بود گام نهادند اسرار ان را دیدند و به اتش کشیدند . من قبور شاهان قدیم و جدیدشان را...ویران و متروک کردم (اجساد) انها را در معرض افتاب قرار دادم و استخوانهای انان را به سرزمین اشور اوردم...من در مدت یک ماه و بیست و پنج روز سرزمین ایلام را به بیابان ویران ولم یزرعی تبد یل کردم. من در روستاهای انها نمک وسیلهو کاشتم . من همسران و دختران شاهان  و همه ی خانواده های قدیم و جدید شاهان ایلام شهربانان و شهرداران شهرها ...تمامی متخصصان ساکنان مرد و زن –چهار پایان را که تعدادشان از ملخ بیشتر بود را به عنوان غنیمت جنگی به سرزمین اشور روانه کردم.الاغهای وحشی –غزالها و تمام جانوران وحشی از برکت وجود  من (در خرابه های ان ) به اسودگی خواهند زیست.اوای انسان (صدای) سم چهار پایان بزرگ و کوچک و فریاد های شادی ...همه به دست من از انجا رخت بر بست.

 

واین پایانی بود بر تعامل و کشمکش سه هزار ساله بین ایلامیها و تمدنهای بین النهرین که در بدترین حالت ممکن و با نابودی تمدن بزرگی بنام ایلام به پایان رسید.

                                                                                     ادامه دارد......

 


  
  

ازخوانندگان گرامی به خاطر وقفه ای که در نوشته هایم ایجاد شد عذر خواهی می کنم .قصد دارم  در مقالات بعدی بعضی از تمدنهای پیش از اریایی ها را خدمت خوانندگان عزیز معرفی کنم که بی شک مورد توجه قرار خواهد گرفت.

درحالیکه که در کشورهای باستانی و صاحب تمدنی مانند مصر و یونان و... کوچکترین اتفاق و کشف باستانی در رسانه ها بازتاب گسترده ای دارد در ایران رسانه ها توجه انچنانی به این قضایا ندارند...


  
  

ادامه متن قبل..... ادامه متن قبل.....

                  (1).تمدن هفت هزار ساله ی جیرفت که هم زمان با تمدن سومر – مهد تمدن بشری در بین النهرین عراق-بود.(2)تمدن پنج هزار ساله ی  شهر سوخته ی زابل که کهن ترین چشم مصنوعی جهان از یکی از گورستان های ان کشف شد.(3). تمدن پنج هزار ساله ی سیلک کاشان.(4)تمدن های چهار هزار ساله ی مارلیک و تالش در استان گیلان که از حیث پیشرفت هنر بسیار اهمیت دارند(5)تمدن های سه – چهار هزار ساله ی لولوبی و مانایی و...در غرب ایران.(6)تمدن بزرگ ایلام که از پنج هزار سال پیش اغازو تا قرن ششم پیش از میلاد مسیح ادامه داشت.......

حال نظر خوانندگان گرامی را به این نکته جلب می کنم که تمدن های فوق و بسیاری از تمدن های دیگر که فقط نامی از انان باقی مانده با تحولی شگرف یعنی ورود قوم مجهول الهویه ای که انان را به نام اریایی می شناسیم از بین رفته و در تاریخ گم شدند و دیگر سر بر نیاوردند.حال سوالی که مطرح می شود این است که: چرا ورود اسلام که نقطه ی پایان هزار و صد سال حکومت های اریایی ماد- هخامنشی- اشکانی  و ساسانی بود مبنای تقسیم تاریخ ایران قرار می گیرد اما ورود اریایی ها  که موجب از هم پاشی چهار هزار و پانصد سال تمدن سر زمین ایران  شد مبنای چنین تقسیمی  قرار نمی گیرد در حالی که تمدن های فوق الذکر به جز در وسعت اراضی در چیز دیگری از امپراتوری های پیش از اسلام عقب تر نبوده اند.چرا در مورد سلسله های اریایی پیش از اسلام انبوهی از کتاب و تحقیق و مقاله را می توان یافت اما در مورد تمدن های ایران پیش از اریایی ها وضع اینگونه نیست؟برای مثال در مورد تمدن ایلام  تحقیق انقدر کم است که تعداد کتاب های موجود در مورد ان از تعداد انگشتهای دست فرار تر نمی رود و جالب تر اینکه تعداد صفحات انها نیز یا

بسیار کم است و یا تکرار مکررات دیگر نویسندگان است.

نکته قابل توجه این است که   گروهی عمدآ سعی دارند به پایان رسیدن حکومت های اریایی ایران پیش از اسلام را گردن اسلام بیاندازند و اسلام را نزد ایرانیان بد نام کنند. این افراد که معمولآ مورخین خارجی و وابسته به یهودند سعی دارند ایران پیش از اریایی ها را   وحشی و بی تمدن نشان دهند  و تاریخ ایران را با قوم اریایی اغاز کرده وبا جلوه دادن این مطلب که اروپاییان نیز اریایی هستند به نوعی تاریخ اروپا را بسازند.

گاهی وقتها دلم می خواهد فکر کنم بعضی از نویسندگان .محققین و مورخین داخلی  نیز بدون اینکه به خود زحمت بررسی نوشته های مورخین خارجی را بدهند کورکورانه مطالب انان را پذیرفته و در کتابهای خویش می نویسند وبه خورد جوانان می دهند و برای بر انگیخته کردن حس ناسیونالیستی انان چشم خویش را بر تاریخ تحریف شده ایران می بندند. 


  
  
<      1   2   3   4   5      >