سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس در آنچه فراگرفته نیک بیندیشد، دانشش را استوار کرده است و آنچه را نفهمیده بفهمد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مازندران ، ایران ، خلیج فارس ، نفت ، هاشمی رفسنجانی ، هخامنشیان ، مسئولین ، کسروی ، داریوش ، امارات متحده عربی ، ساری ، ساسانیان ، صفوی ، اعراب ، فساد ، قاجار ، تاریخ ، تاریخ اسلام ، تاریخ ایران ، تاریخ مشروطه ، تنگه هرمز ، جزایرخلیج فارس ، جمهوری اسلامی ، جنگل خوران ، جنگلهای شمال ، حکومت مذهبی ، حکومت ملی ، خانمها ، تخریب محیط زیست ، تروریست ، تن فروشی ، تنب بزرگ ، تنب کوچک ، ایران باستان ، ایرانی ، باغداری ، ببرمازندران ، برنجهای آلوده ، بزگراه تهران-شمال ، بهشهر ، بی بی سی ، بیانی ، پول سیاه ، .معانی فارسی لغات عربی دبیرستان . ، آثار فرهنگی ، آذربایجان ، آهن ، ابو موسی ، احمدی نژاد ، ارگانهای دولتی ، اروندرود ، استرابن ، استعمار ، اسلام ، اسلام و ایران ، اشکانیان ، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، کارشناسی ارشد تاریخ ، کتیبه ی بیستون ، کرمان ، کروبی ، فوتبال ، اقتصاد ، صنعت چوب ، صیانت از جنگلها ، طبری ، عرب ، عربی ، علوم سیاسی ، فارسی ، فتنه ، فحشا ، فرح دیبا ، سنتو ، سیاست و اقتصاد ، سیاسی ، سیستمهای حکومتی ، شورش ، انتخابات ، انقلاب اسلامی ایران ، انقلاب سفید ، انگلیس ، اوباش و اراذل ، دانشگاه ، دختران ، دختران ایرانی ، دروغ ، دریای عمان ، دریای فارس ، دشمن ، رضایی ، زبان ، زبان فارسی ، زرین کوب ، زمین خواری ، سادات ، کشاورزی ، کشتی ، کشورهای عربی ، کمبریج ، کنکور ، کودتای 28مرداد ، گویش مازندرانی ، مادها ، مسلمان ، مصر ، مغول ، منابع ، منابع کارشناسی ارشد ، نظامی ، مازندرانی ، مازیار ، مالیات ، مرکبات ، هوتو ، یونان ، هخامنشی ، هاشمی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :32
کل بازدید :279811
تعداد کل یاداشته ها : 69
103/2/1
3:6 ص

ملامجدالدین مکی

در کنار آرامگاه و گلزار شهداء شهر ساری، مقبره ای با گنبد سبز رنگ بنا شده که آن را مقبره ی ملامجدالدین می نامندش. این بنای نوساز که هم اکنون در حدود مرکز شهر واقع شده مقبره ی ملامجدالدین مکی است که بنا به روایات از طرف امام صادق (ع) در سال 130 ه.ق به همراه نامه ای برای ارشاد مردم ساری و آمل به طبرستان (مازندران) آمده است و در ساری از دنیا رفته و در این نقطه به خاک سپرده شد.

پیش از ساخت بنای فعلی که با آجر، بتون و فلز ساخته شده، مقبره ی دیگری در این مکان وجود داشته که  برخی از نویسندگان معاصر مانند "مشکوتی" آن را آن را در زمره ی یکی از ابنیه ی اوایل اسلام در مازندران می دانند. مشکوتی در کتاب فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران در این باره می نویسد: «.... بنای کنونی [بنای قدیمی] بقعه ی مختصری است که دارای ایوانی می باشد. در این ایوان کتیبه ای به خط رقاع گچبری شده. بنای قدیمی این بقعه در عداد ابنیه اوائل اسلام به شمار آمده است. طبق کتیبه داخلی بقعه این مکان مقبره ملامجدالدین مکی می باشد»

علاوه بر مشکوتی جهانگردان داخلی و خارجی دیگر نیز از این مقبره بازدید کرده اند. مِلگونف یکی از جهانگردان خارجی است که در عصر قاجار از مقبره ملامجدالدین دیدن کرده است. او می گوید: «ملامجدالدین در طرف شرق ساری نزدیک دروازه ای است که به فرح آباد می رود. اهالی شهر، مجدالدین را امام می خوانند. زیرا معتقدند که بیشتر ایرانیان [مازندرانی ها] را او به دین اسلام دعوت کرد.»

اما نکته ی جالب درباره ملامجدالدین و نامه حضرت امام صادق (ع) به مردم ساری را در سفرنامه غلامحسین افضل الملک، رئیس دفتر ایالتی مازندران در 1331 ه.ق می بینیم، چراکه او ادعا می کند، اصل فرمان حضرت صادق به مردم ساری را دیده است. او می نویسد: «در بیرون شهر ساری مزاری است که مولی مجدالدین در آن جا دفن است... گویند حضرت امام صادق در سنه صدوسی هجری به این شهر آمده که مردم را ارشاد و هدایت کند. سواد توقیع امام در ایوان آن مزار نوشته شده است. آدمی فرستادم که آن سواد توقیع را برای من بیاورد... این صورت را برای من آوردند که بعضی از عبارات آن سقط شده است. اصل آن توقیع در خانه یکی از اهالی ساری است که من اصل آن را دیدم. پای آن توقیع صورت مهری است که خوانده نمی شود...»

 

همان طور که گفته شد مقبره ملامجدالدین مکی در خیابانی به همین نام در ساری و در کنار امامزاده ای موسوم به سلطان محمدرضا که در ساختمانی واحد و به صورت دوگنبدان ساخته شده تجدید بنا شده گردیده که همواره مورد احترام اهالی ساری بوده است. خاطرنشان می گردد پس از افضل الملک دیگر کسی اصل دست نوشته امام صادق (ع) را ندیده است و چقدر خوب بود، اگر این سند همچنان در دست اهالی ساری موجود است، به بازدید عموم در می آمد البته اگر تابه حال آن را از کشور خارج نکرده باشند.


92/6/28::: 8:58 ص
نظر()